Du kan se foreningens vedtægter her. De blev senest opdateret ved Generalforsamlingen i 2008. Vedtægterne er også indsat nedenfor.
Vedtægter for Grundejerforeningen af 1965
(som vedtaget på Generalforsamlingen den 14.6.1965, samt ændringer vedtaget på ekstraordinære Generalforsamlinger den 20.6.2007 og 22.4.2018)
§ 1
Foreningens navn er Grundejerforeningen af 1965. Dens område er parceller udstykket fra matr. nr. 5S, 5T, 6F og 7E, Smidstrup By.
§ 2
Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles grundejer interesser, indadtil såvel som udadtil, overfor myndigheder, vandværk, elværk og andre lokale grundejerforeninger m.v.; samt at administrere de fællesanliggender, der vedrører medlemmernes rettigheder og forpligtigelser som ejere af parceller i det i § 1 omhandlede område.
§ 3
Enhver ejer af parceller udstykket fra de i §1 nævnte matr.nr. er ifølge servitutten forpligtet til at være medlem af foreningen, uanset om pågældende er skødehaver eller ej. Medlemskabet begynder at løbe straks fra underskrift af slutseddel eller skøde.
Køberen hæfter for sælgerens eventuelle kontingentrestance og betaler ved sin indtræden i foreningen et indskud på 100,- kroner, men betaler i øvrigt kun kontingent for det pågældende kalenderår, såfremt kontingentet ikke allerede er betalt af sælgeren.
§ 4
Ethvert medlem er uden videre undergivet foreningens love, således som de til enhver tid er lovligt vedtaget på foreningens generalforsamling.
Dog kan der ingensinde pålægges medlemmerne solidarisk ansvar for foreningens forpligtelser, for hvilke medlemmerne kun hæfter pro rata med deres grund.
§ 5
Foreningens daglige ledelse varetages af en af generalforsamlingen valgt bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsen består af formand, næstformand, kasserer samt 2 andre bestyrelsesmedlemmer.
Eventuelt vederlag til et eller flere af bestyrelsens medlemmer fastsættes af generalforsamlingen.
Formand og kasserer vælges af generalforsamlingen. I øvrigt konstituerer bestyrelsen sig selv og fastsætter selv sin forretningsorden.
Protokollen underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
§ 6
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling, der afholdes én gang årligt i april måned, indkaldes med mindst 14 dages skriftligt varsel til hvert enkelt medlem.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes ifølge beslutning enten af bestyrelsen, eller når mindst 10 af foreningens medlemmer overfor bestyrelsen skriftlig fremsætter begæring derom.
Fremkommer sådan begæring, vil ekstraordinær generalforsamling være at afholde senest 1 måned efter, at begæringen er kommet bestyrelsen ved dens formand i hænde.
Indkaldelser til generalforsamlinger skal indeholde oplysninger om dagsorden, og kun de forslag, der er optaget i denne, samt ændringsforslag hertil, kan komme til behandling og afgørelse.
Forslag fra medlemmer, må for at komme til behandling og afgørelse på generalforsamlingen, være indsendt skriftligt — og være formanden i hænde — senest 8 dage før generalforsamlingen.
Forslag, der skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling, må indgives på samme måde, samtidig med begæring om generalforsamlingens afholdelse.
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der leder forhandlingerne og endeligt afgør alle spørgsmål om sagernes behandling og stemmeafgivning.
Stemmeafgivelse finder sted ved håndsoprækning, medmindre bestyrelsen eller mindst 5 medlemmer forlanger skriftlig afstemning.
Adgang til og stemmeret på foreningens generalforsamlinger er betinget af, at kontingentet til foreningen er betalt før generalforsamlingens afholdelse. Sidst gyldige kontingentkvittering skal medbringes og på forlangende forevises. Hvert medlem har, uanset hvor mange parceller han er ejer af, kun én stemme.
For umyndige eller medlemmer, der er ude af rådighed over deres bo, kan værge eller kurator give møde, således at denne deltager i forhandlingerne og afgiver stemme. På tilsvarene måde kan medlemmer lade sig repræsentere ved fuldmagt. Et medlem kan dog højst repræsentere 1 grundejer yderligere.
Et ikke-medlem, der møder som værge, kurator eller fuldmægtig, kan kun repræsentere 1 grundejer.
Repræsentation ved værge eller fuldmagt er kun lovlig, når skriftlig meddelelse herom, med behørig dokumentation, er tilstillet bestyrelsen ved dens formand senest 3 dage før generalforsamlingens
afholdelse.
Bestyrelsen bestemmer stedet for, generalforsamlingens afholdelse.
§ 7
Dagsorden til de ordinære generalforsamlinger skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent.
- Valg af referent.
- Formandens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år.
- Aflæggelse af regnskab for det forløbne år med revisionspåtegning.
- Indkomne forsalg.
- Valg
På lige år: Valg af formand.
På ulige år: Valg af kassereren.
På lige år: Valg af 1 bestyrelsesmedlem.
På ulige år: Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer.
Valg af 2 bestyrelsessuppleanter.
Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant. - Fastsættelse af kontingent for det kommende regnskabsår.
- Eventuelt.
Alle beslutninger på generalforsamlingen afgøres ved simpel stemmeflerhed blandt de fremmødte.
Til vedtagelse af beslutninger, der går ud på forandringer af foreningens vedtægter, fordres, at mindst 1/3 af foreningens medlemmer er repræsenteret på generalforsamlingen: og at
beslutningerne vedtages af mindst 2/3 af de personligt afgivne stemmer samt almindelig stemmeflerhed.
Er det fornødne antal stemmer ikke repræsenteret, indkaldes inden 8 dage med sædvanligt varsel en ny generalforsamling, der da er beslutningsdygtig ved almindeligt flertal — uanset antallet af fremmødte.
De på generalforsamlingen vedtagne beslutninger indføres i foreningens forhandlingsprotokol og underskrives af dirigenten og formanden.
§ 8
Det årlige kontingent til dækning af foreningens udgifter, som betales af hvert medlem — for hver parcel han er ejer af— er det af generalforsamlingen til enhver tid på de ordinære generalforsamlinger fastsatte beløb.
Kontingentet opkræves på den mest hensigtsmæssige måde.
Kommer et medlem i restance, opfordres det én gang skriftligt til at berigtige denne. Sker dette herefter ikke inden 1 måned, vil restancen med påløbne omkostninger blive overdraget til retslig
inkasso.
Medlemmer, der overdrager deres ejendom i løbet af foreningens regnskabsår, og som derved ophører med at være medlemmer, har intet krav på tilbagebetaling af medlemskontingent eller
udbetaling af nogen andele af foreningens formue eller af de af foreningen eventuelt dannede fonds.
§ 9
Foreningens kasserer fører et medlemskartotek, der indeholder oplysninger om medlemmernes navne og adresser. Medlemmerne opgiver ved indmeldelse deres bopæl og er forpligtet til at meddele kassereren enhver adresseforandring.
§ 10
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen mangfoldiggør regnskabet og udsender det til medlemmerne samtidig med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 11
Foreningens midler indsættes i bank, sparekasse eller giro på foreningens navn.
Kassebeholdningen må i almindelighed ikke overstige kr. 1.000,-. Bestyrelsen fastsætter regler for kontrol med foreningens midler. Generalforsamlingen kan ved simpel stemmeflerhed træffe bestemmelse om anbringelse af midler i børsnoterede statspapirer og kreditforenings-obligationer. Sådanne papirer skal noteres på foreningens navn.
For kassereren kan der på foreningens bekostning tegnes kautionsforsikring, hvis størrelse bestemmes af generalforsamlingen. Hvis ingen ny beslutning træffes, er forsikringssummen det sidst vedtagne.
§ 12
Udover at varetage foreningens daglige ledelse påhviler det bestyrelsen at påse, at bebyggelsen i foreningens område samt parcellernes anvendelse, beplantning og vedligeholdelse ikke strider mod de på området tinglyste servitutter og deklarationer.
Grundejerforeningen forbeholder sig ret til at foranledige bebyggelse og anvendelse af grundene i strid med servitutter og deklarationer ændret således, at de opfylder bestemmelserne, og enhver udgift og omkostning hertil sker for den pågældende grundejers regning. Foreningens bestyrelse skal i denne anledning forsøge at opnå en aftale med kommunen om, at enhver ansøgning om bebyggelse og lignende i strid med servitutterne forelægges bestyrelsen forinden kommune tilladelse gives.
Foreningens bestyrelse skal være bemyndiget til på foreningens vegne at give tilladelse til dispensation fra servitutter eller deklarationer, og det henstilles derfor til medlemmerne at forelægge planer, der ikke opfylder nævnte servitutter og deklarationers bestemmelser, forlods at indhente foreningens godkendelse.
Bestyrelsen udarbejder et ordensreglement, der forelægges generalforsamlingen til godkendelse, ligesom ændringer og tilføjelser til reglement kun kan foretages med generalforsamlingens godkendelse, hvorhos det påhviler bestyrelsen at påse, at de i reglementet optagne bestemmelser
overholdes. Forslag til ordensreglement skal forelægges på første ordinære generalforsamling.
§ 13
Uanset hvad der i disse vedtægter måtte være bestemt om ændring af vedtægterne, kan den herved stiftede forening ikke opløses, så længe der påhviler foreningen som sådan gældsforpligtelser.
Forslag til foreningens opløsning kan kun fremsættes af bestyrelsen eller mindst ¼ af foreningens medlemmer. Afstemning om foreningens opløsning finder i øvrigt sted efter reglerne for vedtægtsændringer.
I tilfælde af beslutning i overensstemmelse med foranstående om foreningens opløsning træffes der samtidig beslutning om anvendelse af foreningens eventuelle formue.
Valg af formand og kasserer gælder for 2 år, således at de afgår skiftevis hvert andet år. Formanden afgår med lige kalenderår og kassereren i ulige kalenderår.
De øvrige bestyrelsesmedlemmer afgår efter tur på den ordinære generalforsamling. På den første afgår 1, på den næste 2 medlemmer. Som suppleanter til bestyrelsen vælger generalforsamlingen hvert år 2 medlemmer.
Alle bestyrelsesmedlemmer, herunder formand, kasserer samt suppleanter kan genvælges.
Bestyrelsen har den daglige ledelse af alle foreningens anliggender og antager fornøden juridisk og eventuelt revisionsteknisk samt anden faglig bistand, samt udarbejder eventuelt en regnskabsinstruks til brug for foreningens kasserer og revisorer.
Bestyrelsen kan ikke forpligte foreningen ved gældstiftelse uden generalforsamlingens bemyndigelse.
Alle foreningens retshandler kan gyldigt foretages af formanden eller — tilfælde af dennes forfald — af næsteformanden i forening med et af bestyrelsens øvrige medlemmer, efter at sagen på lovlig vis er vedtaget på et bestyrelsesmøde.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede.
Er et bestyrelsesmedlem uden anmeldt lovligt forfald udeblevet fra 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder, er denne udgået af bestyrelsen og erstattes af den suppleant, der er valgt med
størst stemmeflertal. Er der i givet fald ikke flere suppleanter, kan bestyrelsen selv supplere sig blandt medlemmerne, men sådanne ekstraordinære suppleanter afgår under alle omstændigheder på den først følgende — ordinære eller ekstraordinære generalforsamling, hvor suppleringsvalg må finde sted.
Bestyrelsesmøde afholdes så ofte, formanden finder det nødvendigt, eller når begæring herom fremsættes af mindst 2 bestyrelsesmedlemmer – dog mindst 2 gange årligt. Afgørelser inden for bestyrelsen træffes ved simpel stemmeflerhed. Står stemmerne lige, er det formandens eller — hvis denne ikke er til stede — næstformandens stemme, der gør udslaget.
Der anlægges og føres en forhandlingsprotokol. I protokollen indføres alle på generalforsamlingerne og bestyrelsesmøderne vedtagne beslutninger, samt kort referat af det forhandlede, herunder også medlemmernes ikke vedtagne forslag.
Tilsvarende gælder, hvis foreningen skal opløses for at indtræde i — eller sammensluttes med en eller flere andre grundejerforeninger, dog at der i så fald af generalforsamlingen kan træffes beslutning vedrørende et arrangement med hensyn til den nye forenings overtagelse af eventuel formue eller gæld.